“Κυνόδοντας”: η ταινία που άλλαξε τον Νέο Ελληνικό Κινηματογράφο
Από Εύη Αλεξίου Στις 8 Ιανουαρίου, 2020
Το φιλμ είναι ένα ανατριχιαστικό σχόλιο πάνω στη δυναμική της οικογένειας, των συμβάσεων και των κατεστημένων ολόκληρης της κοινωνίας
Τον Μάιο του 2009, πραγματοποιεί την παγκόσμια πρεμιέρα της, στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Καννών, μία ταινία που έμελλε να αλλάξει για πάντα, αλλά και να ορίσει εκ νέου, το πολύπαθο Ελληνικό Σινεμά. Με αφορμή την πρόσφατη προβολή του φιλμ στην κρατική τηλεόραση, εκμεταλλευόμαστε την ευκαιρία για να θυμηθούμε τον κοφτερό “Κυνόδοντα” του Γιώργου Λάνθιμου.
Ο “Κυνόδοντας”, είναι ουσιαστικά η ταινία που άλλαξε την νεότερη ιστορία του εγχώριου κινηματογράφου, επηρεάζοντας καθοριστικά τόσο τους Έλληνες δημιουργούς, όσο και τους κινηματογραφιστές διεθνώς.
Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι η δημιουργία του Γιώργου Λάνθιμου, συμπεριλαμβάνεται σταθερά, στις 100 καλύτερες ταινίες του 21ου αιώνα.
Το φιλμ είναι ένα ανατριχιαστικό σχόλιο πάνω στη δυναμική της οικογένειας, των συμβάσεων και των κατεστημένων ολόκληρης της κοινωνίας, την παράξενη δύναμη της εφηβικής σεξουαλικής περιέργειας, αλλά και τον φασισμό που ελοχεύει στις απαγορεύσεις.
Ο πατέρας, η μητέρα και τα τρία τους παιδιά ζουν σε μια μονοκατοικία έξω από την πόλη. Γύρω από το σπίτι υπάρχει ένας ψηλός φράχτης. Τα παιδιά δεν έχουν φύγει ποτέ από το σπίτι. Διαπαιδαγωγούνται, ψυχαγωγούνται, βαριούνται και αθλούνται έτσι όπως οι γονείς τους πιστεύουν ότι θα έπρεπε, χωρίς κανένα εξωτερικό ερέθισμα. Τα παιδιά επίσης πιστεύουν ότι τα αεροπλάνα που πετάνε πάνω από το σπίτι είναι παιχνίδια και ότι τα ζόμπι είναι μικρά κίτρινα λουλούδια.
Για να πεισθούν τα παιδιά ότι δεν πρέπει να φύγουν από το σπίτι, οι γονείς τους λένε ότι είχαν κι άλλον έναν αδελφό, ο οποίος όμως έφυγε από το σπίτι, με αποτέλεσμα να τον κατασπαράξει μία γάτα, η οποία κατά τον πατέρα είναι το πιο επικίνδυνο ζώο που υπάρχει στο ζωικό βασίλειο.
Σύμφωνα πάντα με τον πατέρα, ένα παιδί είναι έτοιμο να φύγει από το σπίτι, μόνο αν πέσει ο αριστερός ή ο δεξιός κυνόδοντάς του. Και είναι σε θέση να οδηγήσει αυτοκίνητο, μόνο όταν ο κυνόδοντας ξαναφυτρώσει.
Ο μόνος άνθρωπος που μπαίνει μέσα στο σπίτι είναι η Χριστίνα, η οποία δουλεύει σαν φρουρός Security στο εργοστάσιο του πατέρα. Ο πατέρας κανονίζει τις επισκέψεις της στο σπίτι με σκοπό να κατευνάζει τις σεξουαλικές ορμές του γιου. Όλη η οικογένεια, και ιδιαίτερα η μεγάλη κόρη, λατρεύει την Χριστίνα. Μια μέρα η Χριστίνα κάνει δώρο στην μεγάλη κόρη μια στέκα για τα μαλλιά ζητώντας της όμως κάτι άλλο σε αντάλλαγμα.
Τέσσερα χρόνια μετά την “Κινέττα”, ο Γιώργος Λάνθιμος θα επιστρέψει με την ταινία που θα τον καθιερώσει τόσο στο Ελληνικό, όσο και στο διεθνές κινηματογραφικό στερέωμα. Πρωταγωνιστούν οι: Χρήστος Στέργιογλου, Μισέλ Βάλεϊ, Αγγελική Παπούλια, Χρήστος Πασσαλής, Μαίρη Τσώνη, Άννα Καλαϊτζίδου.
Η ταινία πραγματοποίησε την παγκόσμια πρεμιέρα της στο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ των Καννών, κερδίζοντας το Βραβείο του τμήματος “Ένα Κάποιο Βλέμμα”, καθώς και το Βραβείο Νεότητας. Tο φιλμ κέρδισε επίσης πέντε βραβεία στην απονομή της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου το 2010 και συγκεκριμένα στις κατηγορίες: Καλύτερη Ταινία, Βραβείο Σκηνοθεσίας, Σεναρίου, Β’ Ανδρικού Ρόλου (Χρήστος Πασσαλής), Μοντάζ, ενώ αποτέλεσε και την Ελληνική πρόταση για τα Όσκαρ.
Ο “Κυνόδοντας” κέρδισε μία Υποψηφιότητα για το Όσκαρ Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας του 2011, έχοντας απέναντι του, τις ταινίες: “Biutiful” (Ισπανία) του Αλεχάντρο Γκονσάλες Ινιαρίτου, “Μέσα από τις Φλόγες” (Καναδάς) του Ντενί Βιλνέβ, “Πέρα από τον Νόμο” (Αλγερία) του Rachid Bouchareb και βέβαια, την σπουδαία νικήτρια εκείνης της χρονιάς στην σχετική κατηγορία: “In a Better World” (Δανία) της Σουζάν Μπίερ.