Το Ρεμπέτικο τραγούδι γίνεται μάθημα στο πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης
Από Εύη Αλεξίου Στις 14 Ιανουαρίου, 2020
Το πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης (NYU) εντάσσει στο πρόγραμμα σπουδών του, από το εαρινό εξάμηνο του 2020, ένα μάθημα για τις ιστορικές ρίζες των Ρεμπέτικων και της Αμερικανικής Μπλουζ, εστιάζοντας στο πώς αυτά τα δύο μουσικά ήδη συνδέονται με τόσους πολλούς διαφορετικούς τρόπους
Στον κύκλο μαθημάτων με τίτλο “Τραγούδια των περιθωριακών: Τα Αμερικανικά Μπλουζ συναντούν το Ελληνικό Ρεμπέτικο”, θα εξετάζεται η ιστορία και η σχέση μεταξύ των δύο ειδών. Το μάθημα θα ξεκινήσει για πρώτη φορά στο εαρινό εξάμηνο του 2020, υπό την αιγίδα του γενικού προξενείου της Ελλάδας στη Νέα Υόρκη. Ο συνθέτης Περικλής Κανάρης θα διδάσκει το μάθημα, σε συνεργασία με το πρόγραμμα Ελληνικών σπουδών Αλέξανδρος Σ.Ωνάσης του NYU και τη Μουσική Σχολή Steinhardt School of Music.
“Είναι ένα ταξίδι στις ρίζες τραγουδιών των λαών, των δύο χωρών μου. Είναι μεγάλη τιμή και εξίσου μεγάλη ευθύνη”, σχολίασε ο κ. Κανάρης στο Facebook. “Ανυπομονώ”.
Το μάθημα θα είναι διαθέσιμο για τους φοιτητές των ανθρωπιστικών σπουδών και των κοινωνικών επιστημών.
Αναλυτικά η περιγραφή του μαθήματος στο New York University
Τα τραγούδια είναι τόσο αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητάς μας που σπάνια κάνουμε “ένα βήμα πίσω” για να τα παρατηρήσουμε ως κάτι άλλο από μουσική και στίχους. Κι όμως, μπορούν να περικλείσουν σπουδαίο πλούτο πληροφορίας για την εποχή που γράφτηκαν. Στην αρχή του 20ου αιώνα, δύο ανθολογίες τραγουδιών γεννήθηκαν παράλληλα και εξελίχθηκαν σε θρυλικά μουσικά είδη, καθένα από αυτά στο πλαίσιο της κουλτούρας του.
Τα Αμερικανικά Μπλουζ, γεννήθηκαν από Αφρικανούς σκλάβους και τους απογόνους τους, στις νότιες φυτείες των Ηνωμένων Πολιτειών και το Ελληνικό Ρεμπέτικο, γεννήθηκε όταν μεγάλοι αριθμοί προσφύγων εγκαταστάθηκαν σε πόλεις και λιμάνια της Ελλάδας, στο ξεκίνημα της μικρασιατικής καταστροφής του 1922.
Παρά τις ευδιάκριτες διαφορές τους σε εθνικές και μουσικές καταβολές, το Ρεμπέτικο αργότερα έγινε γνωστό στους φανατικούς του παγκοσμίως ως τα “Ελληνικά Μπλουζ”, επειδή και τα δύο είδη αντικατόπτριζαν την σκληρότερη πραγματικότητα των περιθωριακών που τα δημιούργησαν.
Μία συγκριτική ανάλυση των δύο ειδών μέσα από τον φακό πολλαπλών σχολών, θα αποκαλύψει έκδηλες ομοιότητες και διαφορές στους τρόπους που δημιουργούσαν και υποδέχονταν αυτά τα κομμάτια. Επιλεγμένα κείμενα, ηχογραφήσεις, φιλμ και εμβόλιμες παρουσιάσεις από προσκεκλημένους, θα καθοδηγήσουν τους φοιτητές στα διαφορετικά επίπεδα αυτής της σύγκρισης.